Januari/februari 2020

DG Anders Johansson

Jag vill börja med att önska er alla en God Fortsättning på det nya året. Tiden har gått fort under mitt år som Guvernör och julhelgen har känts som en halvtidsvila. Det har även gett mig tid att tänka igenom det gångna halvåret och fundera på kommande halvår. Hittills har jag besökt ca. två tredjedelar av distriktets 64 klubbar. Jag är mycket glad över det positiva mottagandet jag fått hos klubbarna. Vid ett antal tillfällen har distriktets DMC (District Membership Chair) Lydia Banderby deltagit och då har mitt tydliga budskap om vikten av en bra medlemsutveckling betonats ytterligare. Vid några tillfällen har även en Rotary Peace Fellow deltagit och berättat om vårt mycket värdefulla Rotary Peace Center. Distriktet har genomfört ett antal seminarier inom olika områden. Ett av seminarierna, PR o Info, lockade ett mycket stort deltagande av distriktets medlemmar. Det genererade även kunskap i distriktet vad som kan göras för att förbättra arbetet inom klubbarna och distriktet när det gäller PR o Info. Det intryck jag får av distriktets klubbar under mina besök är bl. a att förutsättningarna är mycket olika för klubbarnas verksamhet. Många klubbar präglas av ett mycket stort engagemang och kreativitet. Men det finns även klubbar som kämpar i uppförsbacke. Jag försöker alltid vid mina klubbesök inspirera klubbarna att engagera sig i olika behjärtansvärda projekt och försöka få med sig fler medlemmar i detta arbete. Några klubbar har problem med successionen när det gäller t ex presidenter. Det finns klubbar där presidenten haft sitt uppdrag under flera år i rad. Jag vet att det är lätt för mig att säga men jag tror att distriktets klubbar behöver och mår bra av att fler klubbmedlemmar delar på förtroende uppdrag t ex presidentskap. Strax före jul skedde även en sammanslagning mellan två klubbar i distriktet. Det var Rotary Nya Järva som slogs samman med Rotary Sundbyberg. Avslutningsvis har jag under mina klubbesök upplevt att omsorgen om vår miljö har växt sig stark hos distriktets klubbar. Jag själv är främst en mycket stor djurvän men även miljömedveten och uppskattar denna utveckling. Därför kommer distriktet att stödja ett fortsatt arbete inom klubbarna när det gäller miljön. Det projekt som ligger närmast till hands är Expedition Rädda Östersjön.

Mark Daniel Maloney, 2019-20 RI president, and his wife, Gay. Evanston, Illinois, USA, 5 October 2017.

Men jag inleder med Mark Maloney och hans Presidential message för januari och februari månad. Dessa gånger tar Mark upp Rotary som yrkesnätverk och det värdefulla i att vi bidrar som Rotarianer i vår yrkesroll på samma sätt som vi bidrar som Rotarianer i den egna klubben. Många Rotarianer med förtroendeuppdrag i våra klubbar och engagemang i projekt lägger mycket tid på Rotary. Mark belyser detta i sitt månadsbrev och betonar betydelsen av en bra balans mellan sitt engagemang i sin Rotary klubb, yrkesliv och familjeliv. Ett bra balans gynnar även rekrytering av yngre medlemmar som vill kombinera ett medlemskap i Rotary med en aktiv karriär och familjeliv. I månadsbrevet för februari tar Mark upp Rotary som en dela av en föränderlig värld. Behovet av Rotarys insatser har inte minskat. Tvärtom har det ökat. I Marks månadsbrev beskriver han några mycket goda exempel på det goda som Rotary åstadkommer. Ni kan läsa Mark Maloneys månadsbrev i följande länk. Han tar upp mycket viktiga frågor och jag vill gärna att ni särskilt läser Marks januaribrev och tar upp det som en diskussionspunkt i er egen klubb. https://my.rotary.org/en/news-media/office-president/presidential-message.

När det gäller Rotarys värdefulla insatser att tillsammans med bl. a Bill Gates utrota polio vill jag ta upp den video som Bill Gates framträder i. Bill och Melinda Gates Foundation har åtagit sig att bidra med 100 milj. USD per år för att utrota Polio om Rotary bidrar med 50 milj. USD per år. Det innebär att vi ska fortsätta med en hög ambition när det gäller att bidra till TRF. Se Bill Gates video på följande länk. https://cdn2.webdamdb.com/md_cqc99RXkyNe6.mp4?1579559350

Lydia Banderby o Madeleine Pallblad

Medlemsutveckling är ett prioriterat område i vårt distrikt. Lydia Banderby som är vårt distrikts DMC har genomfört två medlems seminarier, ett i Uppsala och ett i Stockholm. Paul Ronges intervju med Lydia framgår av följande länk. https://andersjohanssonrotarydgdistrikt235020192020home.files.wordpress.com/2020/01/200125-intervju-lydia-banderby.docx

Barry Rassin och tio DG från Sverige

Som ytterligare ett steg att utveckla rekrytering av medlemmar till våra klubbar har flertalet Rotary distrikt i SRS (Svensk Rotary Service) kommit överens om att genomföra en Gästvecka i våra klubbar under våren V17. Syftet med detta är att sprida kunskap om Rotary och stimulera till att fler medlemmar än vanligt engagerar sig i att ta med en gäst på ordinarie klubbmöte. Ambitionen är att varje medlem tar med sig en gäst till klubbens ordinarie klubbmöte eller ett annat klubbmöte. Alla klubbar ska ha ett bra program och god mat och vi ska visa Rotary från vår bästa, dvs vår vanliga sida.

Innan ska vi göra PR och satsa på uppmärksamhet i olika medier. Gästveckan är en ny satsning i distriktet och ett nytt sätt att skapa särskild uppmärksamhet på hemorten och lägga grunden för ökad medlemsrekrytering. Ska detta lyckas måste alla klubbmedlemmar ställa upp och ta med en gäst. Det spelar ingen roll om du inte längre är yrkesverksam. Du kan bjuda med dina vuxna barn, grannar och bekanta eller deras vuxna barn etc. I denna grupp finns kommande medlemmar. Jag hoppas att jag får Dig och din klubb med mig i denna satsning. Det beror på Er om vi ska lyckas.

Jag deltog tillsammans med Paul Ronge i ett PR o Info seminarium för drygt en vecka sedan. Det genomfördes med deltagare från Sverige och Finland. Under mötet togs beslut om att den första PR planen för Sverige ska tas fram. Ytterligare information framgår av bifogad fil. https://andersjohanssonrotarydgdistrikt235020192020home.files.wordpress.com/2020/01/200120-pr-kommunikationsseminarium-01-20.docx

Under mina klubb besök har jag ibland fått frågan ”Hur ska jag göra för att prenumerera på andra klubbars program”. Det är nämligen så att det veckoprogram som redovisar klubbarnas föredrag/verksamhet inte med automatik går ut till samtliga medlemmar. Jag beskriver därför hur ni går in på Club Adm och prenumererar på klubbarnas program. Logga in på Rotary.se/Club Adm. Välj Min klubb. Välj Personer. Välj ditt eget namn. Välj Programprenumeration. Välj Lägg till prenumeration. Välj D2350. Välj Alla. I och med att du har följt denna anvisning kommer du att få information om klubbarnas program.

Jag tar även upp behovet och nyttan av att våra klubbar syns och presenterar sin verksamhet på t ex hemsidan och sociala medier. Vi gör mycket gott i våra klubbar och vi är värda den uppmärksamhet vi kan få genom att visa för andra vad vi gör. I följande PP presentation beskrivs detta ytterligare. https://andersjohanssonrotarydgdistrikt235020192020home.files.wordpress.com/2020/01/200125-facebook-hemsida-1.pdf

Vårt distrikt genomför många trevliga evenemang som bidrar till bl. a Rotary Foundation. Ett sådant evenemang som jag tidigare har tagit upp i månadsbrevet är Jazz festivalen på Nalen den 27 januari. Pressreleasen inför Jazz festivalen framgår av bifogad länk. https://andersjohanssonrotarydgdistrikt235020192020home.files.wordpress.com/2020/01/200125-gapf-okt-2019.docx

Många klubbar har vänt sig till mig under mina besök och vill se ett större engagemang för miljön i distriktet. Klubbarna är i många fall redan engagerade inom olika miljöområden och på olika nivå. Det kan t ex omfatta avveckling av förbränning av fossila bränslen, vattenmiljön i ett globalt perspektiv, miljömedvetande i största allmän och miljöprojekt som inriktar sig mot miljön i vårt närområde, Östersjön. Jag har därför gått ut till några klubbar och föreslagit att Expedition Rädda Östersjön skulle vara det projekt som våra klubbar kan samlas kring när det gäller miljöfrågor. Initiativet för projektet kommer från Finland och för närvarande är två finska Rotary distrikt och distrikt 2370 engagerade i projektet. Men innan jag går vidare med distriktets engagemang vill jag klargöra några frågor. Jag har ibland upplevt att klubbarna har en bild av att distriktet och distrikts teamet har kapacitet att driva projekt både när det gäller projektledning och finansiering. Så är inte fallet i verkligheten. Distriktets uppgift är att stödja, utbilda, informera och inspirera klubbarna. Distriktets budget är enbart dimensionerad för löpande kostnader under året. När det gäller Expedition Rädda Östersjön ska distriktet vara ett stöd till klubbarnas engagemang. Inom distriktsledningen har Samhälls kommitteen fått uppgiften att ansvara för ett sådant stöd. Jag vill även understryka att de klubbar som redan har engagerat sig inom andra miljöområden har sin fulla frihet att fortsätta med detta. Men jag tror att det finns en styrka i att vi samlar så många som möjligt kring en gemensam fråga som är väldefinierad, även om klubben kan arbeta med fler miljöfrågor. Det ger ett större genomslag. Anmäl gärna kontaktperson för Expedition Rädda Östersjön i din klubb till Marie Carlsson, Stockholm Kungsholmen Frukost, marie@mariebelle.se. Den 4 feb genomförs ett After Work med Expedition Rädda Östersjön som tema. Information om detta har gått ut tidigare till samtliga medlemmar. Se bifogad länk. https://andersjohanssonrotarydgdistrikt235020192020home.files.wordpress.com/2020/01/200125-tema-occ88stersjocc88n-20200204-kl-17-19-1-1-1.pdf

Rotary International har tagit beslut om samarbete med Toastmasters International. Det är en global organisation med mer än 16 800 klubbar i 143 länder. Medlemmarna deltar i klubb möten där de bl.a ger föredrag med inriktningen att bli bättre talare, kommunikatörer och ledare. Våra organisationer kompletterar varandra i många avseenden. Ytterligare information framgår av bifogad video. Kontakta gärna den lokala Toastmasters klubben. Förutom att ni möter trevliga människor kan de vara blivande Rotarianer. https://www.youtube.com/watch?v=383gehepo8M&feature=youtu.be

Christine Obiya-Nordström

Chistine Obiya-Nordström, Stockholm Brommaplan, har vänt sig till mig för hjälp med information om ett projekt hon är engagerad i. Christine vill gärna besöka distriktets klubbar och presentera ett frukost/lunch/middags föredrag. Ytterligare information framgår av bifogad länk. https://andersjohanssonrotarydgdistrikt235020192020home.files.wordpress.com/2020/01/200125-christine-obiya-nordstrc3b6m.docx

Avslutningsvis vill jag ta upp ytterligare en förfrågan som kommit från en av distriktets klubbar. Det är Stockholm Djurgården, i samarbete med Bharatpur RC, som under flera år framgångsrikt genomfört ett barnhems projekt. Nu ställer Bharatpur RC frågan om någon eller några klubbar kan bistå med ett vattenprojekt. Ytterligare information framgår av bifogad länk. https://andersjohanssonrotarydgdistrikt235020192020home.files.wordpress.com/2020/01/200125-dangishram-water-projec-final-07122019.pdf

Till sist en påminnelse. Den 14 mars genomförs distriktets vårstämma. Enligt distriktets stadgar kan medlem som önskar få särskilt ärende väckt anmäla detta skriftligt till styrelsens senast under januari månad.

Bästa hälsningar

Anders Johansson

Lämna en kommentar